Stříbrná pamětní mince Tramvaj ČKD Tatra T3 z cyklu Slavné dopravní prostředky

Cyklus Slavné dopravní prostředky je mimořádně vydařenou emisí pamětních mincí ČNB nejen pro výběr oblíbených dopravních prostředků, ale také pro jejich nádherné technické zpracování v mincovní podobě; v neposlední řadě se tento cyklus pyšní netypickým zpracováním každého motivu. Jednotlivé mince s sebou totiž nesou určitou zvláštnost.

Historie

Tatra T1

Nejstarší typ československé tramvaje série T je označení T1. Tato tramvaj byla vyráběna v 50. letech podle koncepce PCC (Presidents' Conference Committee Car-míněn Výbor sjezdu prezidentů dopravních společností v USA) a produkce vznikala v továrnách Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Tramvaj byla vyráběna na podvozku americké společnosti TRC se dvěma dvounápravovými podvozky. Typickým symbolem tramvají řady T bylo tzv. jednoočičkové“ světlo vpředu, díky kterému tato tramvaj byla někdy nazývána „ponorka“.

 

Prototypem k této tramvaji byl 22. listopadu 1951 byl vůz číslo 5001 v Praze; o rok později následoval prototypový vůz č. 5002. Sériově se pak T1 vyráběla v letech 1952-1958.

 

Celkem bylo vyrobeno 287 kusů této tramvaje. Poslední vozy tramvaje T1 naposled vyjely 4. dubna 1987 v Plzni.

Tatra T2

V 60. letech ji nahradila tramvaj T2. Výroba této tramvaje probíhala v letech 1957–1962 v podniku Tatra Smíchov, dle původního prototypu T II, a odpovídající americké koncepci PCC. „To znamená, že jde o jednosměrný jednočlánkový motorový tramvajový vůz se dvěma dvounápravovými podvozky a podlahou v jedné úrovni, určený pro provoz sólo nebo v soupravě shodných spřažených vozů, bez vlečného vozu (dobově někdy označován jako „velkoprostorový vůz“

 

„Otcové“ vozové části této tramvaje byli V. Mareš, M. Somrauer a J. Císař; exteriér pochází z dílny Františka Kardause a za konstrukci elektrické odporové výzbroje TR36 zodpovídal Vladimír Zouhar.

Tatra T2R

Zajímavostí je, že tramvaj typu Tatra T2 se dočkala své rekonstrukce s označením Tatra T2R, kterou zná většina z nás, vyráběnou společností Vagónka Tatra Smíchov.

 

Oproti předchozímu typu se T2 výrazně prodloužila a rozšířila, čímž došlo ke zvýšení hmotnosti o cca 1,6 tuny. A právě na tento problém se zaměřili konstruktéři navazujícího typu T3.

Tatra T3

Tato tramvaj z produkce ČKD Praha, závod Smíchov, patřila k nejvíce vyráběnému typu tramvaje své doby (kolem 14-ti tisíc kusů). Hlavním konstruktérem T3 byl Antonín Honzík, designérem, stejně jako u předchozího typu, byl František Kardaus, který pracoval na návrzích také dalších tramvají. Nicméně tato T3 se stala legendou.

 

Prototyp této tramvaje vyjel na trať poprvé v roce 1960, a teprve až o dva roky později byla vyráběna sériově. Jak již bylo řečeno, konstruktéři se zaměřili především na snížení hmotnosti. Maximální rychlost tramvaje činila 65 km/hod, přepravní kapacita 23, resp. 36 míst k sezení a 87, resp. 59 ke stání.

Typickým prvkem interiéru T3 jsou laminátová sedátka, které navrhl výtvarník Navrátil a vyráběnými podnikem Vertex Litomyšl.

 

Věhlas této tramvaje dosáhl takové slávy, že se v roce 2019 Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s designovým studiem Anna Marešová Designers rozhodl vytvořit nový koncept výletní tramvaje, která naváže na tradici tramvají Tatra T3.

 

Mincovní zpracování

Soutěže o realizaci pamětní mince se „zúčastnilo“ 24 sádrových modelů od 13ti výtvarníků, z nichž hned v prvním kole bylo vyřazeno 12 návrhů pro nesplnění soutěžních podmínek.

První cenu a doporučení komise k realizaci získal návrh Petry Brodské, DiS., „za věrné boční ztvárnění tramvaje T3 a části interiérů“

Druhá cena byla komisí udělena návrhu akademického sochaře Zbyňka Fojtů „za výborné ztvárnění tramvaje T3 a nápaditou kompozici pohledů a detailů na lícní straně.“

Bankovní rada nakonec svým rozhodnutím nepotvrdila doporučení komise a schválila k realizaci návrh akademického sochaře Zbyňka Fojtů. Každopádně návrh Petry Brodské, DiS. si určitě zaslouží svůj obdiv a uznání.

 

Technické parametry

 

Nominální hodnota mince

500 Kč

Autor reverz i averz

Ak. soch. Zbyněk Fojtů

Hmotnost

25 g

Průměr

40 mm

Síla

2,6 mm

Materiálové složení

Ag 925/1000, Cu 75/1000

Provedení

BK; PROOF

Emisní náklad

Maximální limit 30.000 ks (v součtu BK i PROOF

 

Plánovaná emise této mince je 18. 6. 2024 a již nyní si tuto můžete předobjednat na našich stránkách.

Finální prodejní cena pro obchodníky bude stanovena v den emise mince Českou národní bankou.

 

Cyklus „Slavné dopravní prostředky“ zahrnuje tyto mince:

 

Lokomotiva Škoda 498 Albatros

 

Motocykl Jawa 250

 

Osobní automobil Tatra 603

 

Autor: PhDr. Robert Bílý, MSc

===

Poznámka

Tento materiál je marketingovou komunikací ve smyslu čl. 24 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů, kterou se mění směrnice 2002/92/ES a směrnice 2011/61/EU (MiFID II). Marketingová komunikace není investiční doporučení ani informace doporučující či navrhující investiční strategii ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/6/ES a směrnic Komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/958 ze dne 9. března 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014, pokud jde o regulační technické normy pro technická ujednání pro objektivní předkládání investičních doporučení nebo jiných informací doporučujících nebo navrhujících investiční strategie a pro zveřejnění konkrétních zájmů nebo náznaků střetu zájmů nebo jakékoli jiné rady, a to i v oblasti investičního poradenství, ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Uvedený text neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Článek má pouze informativní charakter za použití veřejně dostupných zdrojů. Ani autor, ani společnost Aurum Bohemica nenesou odpovědnost za jakékoliv jednání či opomenutí klienta.

Zdroje

1) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T1 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T1&oldid=23902201>
2) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T1 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T1&oldid=23902201>
3) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T1 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T1&oldid=23902201>
4) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T2 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T2&oldid=23902202>
5) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T2 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T2&oldid=23902202>
6) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T2 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T2&oldid=23902202>
7) Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tatra T3 [online]. c2024 [citováno 13. 05. 2024]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tatra_T3&oldid=23902193>
8) FOLPRECHT, Radek. Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu. Online. IDnes.cz. Roč. 22. prosince 2018. Dostupné z: https://www.idnes.cz/technet/technika/tramvaj-t3.A181211_141853_tec_technika_erp. [cit. 2024-05-13].
9) FOLPRECHT, Radek. Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu. Online. IDnes.cz. Roč. 22. prosince 2018. Dostupné z: https://www.idnes.cz/technet/technika/tramvaj-t3.A181211_141853_tec_technika_erp. [cit. 2024-05-13].
10) T3 Coupé. Online. T3 Coupé. 2018. Dostupné z: https://t3coupe.cz/. [cit. 2024-05-13].
11) ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. Pamětní trimetalová 500 Kč mince „Tramvaj T3“. Online. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-500-kc-mince-tramvaj-t3/. [cit. 2024-05-13].
12) ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. Pamětní trimetalová 500 Kč mince „Tramvaj T3“. Online. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-500-kc-mince-tramvaj-t3/. [cit. 2024-05-13].
13) ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. Pamětní trimetalová 500 Kč mince „Tramvaj T3“. Online. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-500-kc-mince-tramvaj-t3/. [cit. 2024-05-13].
14) ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. Pamětní trimetalová 500 Kč mince „Tramvaj T3“. Online. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-500-kc-mince-tramvaj-t3/. [cit. 2024-05-13].
15) Pamětní stříbrná mince s hologramem "Parní lokomotiva Škoda 498 Albatros". Online. ČNB. 2021. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/stribrne-mince/2021/psm-s-hologramem-parni-lokomotiva-skoda-498-albatros/. [cit. 2024-05-13].
16) Pamětní stříbrná mince se smaltováním „Motocykl Jawa 250“. Online. ČNB. 2022. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/stribrne-mince/2022/pametni-stribrna-mince-se-smaltovanim-motocykl-jawa-250/. [cit. 2024-05-13].
17) Pamětní stříbrná pětisetkoruna s vloženým prvkem „Osobní automobil Tatra 603“. Online. ČNB. 2023. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/stribrne-mince/2023/pametni-stribrna-petisetkoruna-s-vlozenym-prvkem-osobni-automobil-tatra-603/. [cit. 2024-05-13].