Stříbrná pamětní mince Letoun Aero L-39 Albatros z cyklu Slavné dopravní prostředky

Téměř po celém světě najdete zmínku o cvičném letounu L-39 Albatros, který se stal legendou, pokračující do dnešních dnů. Společnost Aero Vodochody, která tento oblíbený stroj vyrábí, udržuje legendu v souladu s moderními technologiemi. Legenda tak zůstává legendou.

Historie

Podíváme-li se do historie cvičných bojových letounů, vyráběných v závodě Vodochody, dostaneme se zhruba do 50. let, kdy vznikla potřeba nahradit dosluhující letouny s pístovými motory novější technologií. Tato potřeba se velmi rychle projevila prakticky v celém regionu východního bloku. Tehdy konstruktéři zkušebního leteckého ústavu Ing. Zdeněk Rublič a Ing. Karel Tomáš navrhli prototyp nového cvičného letounu s označením XL-29. Spolu s letounem byl také vyvíjen proudový motor s označením Motorlet M-701. První letadlo bylo dokončeno v prosinci 1958 a poháněné motorem Bristol Siddeley Viper. Tento prototyp je považován za předchůdce pozdějšího typu L-29 Delfín.

L-29 Delfín

Pravděpodobným předchůdcem letounu Albatros byl cvičný bojový letoun Aero L-29 Delfín, který navázal na předchozí prototyp. Souběžně s vývojem Defína probíhala v rámci států Varšavské smlouvy konstrukce konkurenčního letounu polské provenience s označením TS-11 Iskra. Většina států se však nakonec rozhodla pro zmiňovaného Delfína.

Letoun L-29 se vyráběl ve více verzích. Například stroj vybavený kamerami, určený primárně pro průzkum, nesl označení L-29R. Rovněž existovala jednomístná verze L-29A Akrobat. Delfín se vyráběl celých 11 let a může se pochlubit také ostrým nasazením v barvách egyptské armády v tzv. Jomkipurské válce.

Aero L-39 Albatros

V polovině 60. let začalo konstrukční oddělení pod vedením Ing. Jana Vlčka pracovat na návrhu konstrukce nového nástupce letounu L-29 Delfín. Návrh byl zpracováván ve spolupráci se sovětským Ústředním aerohydrodynamickým ústavem v Moskvě a byl na něj použit sovětský dvouproudový motor Ivčenko AI-25, později vyráběný v Praze pod označením AI- 25W. První let sériově vyráběného letounu proběhl v roce 1968; vyrobeno bylo přes 3000 ks těchto strojů.

Za dobu své výroby získává letoun řadu ocenění doma i v zahraničí. Cvičný proudový letoun Aero L-39 Albatros je pravděpodobně nejpoužívanějším cvičným bojovým letounem a bitevníkem na světě.

Výraznou dominantou stroje je jeho kokpit. Tato ikona bojového letounu zaujala veřejnost natolik, že v rámci emise stříbrné pamětní mince mělo být součástí návrhů zpracování palubního přístroje z palubní desky s přídavkem optického průhledového prvku.

Zajímavosti

Cvičný letoun Aero L39 Albatros se dostal do filmu, ale také se objevil na poštovních známkách.

Další zajímavostí jsou verze letounu L-39. Kromě základní cvičné verze existuje také varianta lehkého bojového letounu či bitevníku. Právě tyto stroje působily i v ostrých akcích vojenských konfliktů.

Mincovní zpracování

Soutěže o realizaci pamětní mince se „zúčastnilo“ 18 sádrových modelů od 9-ti výtvarníků, z nichž hned v prvním kole bylo vyřazeno 9 návrhů pro nesplnění soutěžních podmínek.

První cenu a doporučení komise k realizaci získal návrh akademického sochaře Zbyňka Fojtů „za věrné ztvárnění letounů v pohybu na rubové straně a za pohled na palubní desku s výškoměrem. interiérů“.

Druhá cena byla komisí udělena rovněž návrhu akademického sochaře Zbyňka Fojtů; třetí cenu obdržela kombinace návrhů Asamata Baltaeva, DiS. za výborné technické zpracování detailů letounu L-39 Albatros.

Bankovní rada nakonec svým rozhodnutím potvrdila doporučení komise a schválila k realizaci návrh akademického sochaře Zbyňka Fojtů.

Jako ostatní mince z tohoto cyklu bude tato obsahovat technologickou zvláštnost; tou je umístění optického prvku. Motivací pro ztvárnění jedné strany mince byla právě palubní deska letounu, které součástí jsou výrazné ciferníky. V místě ciferníku na minci bude umístěn optický průhledový prvek s naznačeným manifestním obrazcem.

Technické parametry

Plánovaná emise této mince je 11. 6. 2025; a již nyní si tuto můžete objednatna našich stránkách. Finální prodejní cena pro obchodníky bude stanovena v den emise mince Českou národní bankou.

Stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 Standard

Stříbrná mince 500 Kč Cvičný letoun Aero L-39 Albatros 2025 Proof

 

Cyklus „Slavné dopravní prostředky“

Na této sérii je mimořádné technické zpracování jednotlivých titulů. Každá mince je doplněna o určitou zvláštnost, jako např. hologram či trimetalová úprava.

Cyklus „Slavné dopravní prostředky“ zahrnuje tyto mince:

Tramvaj ČKD Tatra T3

 

Lokomotiva Škoda 498 Albatros

 

Motocykl Jawa 250

 

Osobní automobil Tatra 603

Autor: PhDr. Robert Bílý, MSc

====

Zdroje

VZLÚ XL-29. Online. In: . 2018. Dostupné z: https://www.vhu.cz/vzlu-xl-29/. [cit. 2025-03-12].
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Aero L-29 Delfín [online]. c2025 [citováno 12. 03. 2025]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Aero_L-29_Delf%C3%ADn&oldid=24711877>
L-39 Albatros. Online. In: Aero. Dostupné z: https://www.aero.cz/l-39-albatros/. [cit. 2025-03-12].
PSM s optickým průhledovým prvkem „Letoun Aero L-39“ – technická příprava platidla. Online. In: ČNB. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-s-optickym-pruhledovym-prvkem-letoun-aero-l-39-technicka-priprava-platidla/. [cit. 2025-03-12].
Kabiny L-39. Online. In:
L-39.cz. Dostupné z: https://l-39.cz/L-39_foto.html#kabiny. [cit. 2025-03-12].L-39 na známkách. Online. In: L-39.cz. Dostupné z: https://l-39.cz/L-39_zajimavosti.html#znamky. [cit. 2025-03-13].
PSM s optickým průhledovým prvkem „Letoun Aero L-39“ – technická příprava platidla. Online. Česká národní banka. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/bankovky-a-mince/numizmatika/plan-emise-2021-2025/psm_500/psm-s-optickym-pruhledovym-prvkem-letoun-aero-l-39-technicka-priprava-platidla/. [cit. 2025-03-13].

Poznámka

Tento materiál je marketingovou komunikací ve smyslu čl. 24 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů, kterou se mění směrnice 2002/92/ES a směrnice 2011/61/EU (MiFID II). Marketingová komunikace není investiční doporučení ani informace doporučující či navrhující investiční strategii ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/6/ES a směrnic Komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/958 ze dne 9. března 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014, pokud jde o regulační technické normy pro technická ujednání pro objektivní předkládání investičních doporučení nebo jiných informací doporučujících nebo navrhujících investiční strategie a pro zveřejnění konkrétních zájmů nebo náznaků střetu zájmů nebo jakékoli jiné rady, a to i v oblasti investičního poradenství, ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Uvedený text neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Článek má pouze informativní charakter za použití veřejně dostupných zdrojů. Ani autor, ani společnost Aurum Bohemica nenesou odpovědnost za jakékoliv jednání či opomenutí klienta.